65 rokov na ceste k úspechu
Autobusová a autokarová značka SETRA z Ulmu oslavuje významné výročie. Jej produktový rad siaha od ekonomických prímestských autobusov až po luxusné diaľkové autokary. Od roku 1951, kedy bola značka založená, sa predalo viac ako 107 000 vozidiel Setra.
Utorok, 14. jún 2016, olala
Setra oslavuje významné výročie - 65 rokov, ktoré uplynuli od uvedenia prvého samonosného zájazdového autokaru S 8.
Jeho uvedenie na trh v roku 1951 znamenalo začiatok úspešného príbehu, ktorý pokračuje až dodnes. Za posledných 65 rokov sa značka preukázala priekopníckou silou a jej šesť modelových radov zmenilo tvár európskej autobusovej a autokarovej výroby. Skutočnosť, že Setra teraz oslavuje 65 rokov dokazuje, že silné korene môžu aj po šiestich desaťročiach naďalej vyvíjať nové riešenia.

Úspech tejto prémiovej značky Daimleru spočíva v stabilnom a vysoko motivovanom pokračujúcom vývoji vozidiel, s ohľadom na technológiu ich výroby, kvalitu, komfort, bezpečnosť, dizajn a ekonomickú efektívnosť. Úspech inžinierov z Ulmu vo vývoji a uvedení samonosných zájazdových autokarov do štandardnej výroby, možno charakterizovať ako krok, ktorý znamenal revolúciu v autobusovej a autokarovej výrobe.

65 úspešných rokov Setra tiež značnou mierou prispelo k silným väzbám so zákazníkmi a ich lojalite, o čom svedčia impozantné predajné štatistiky značky Setra. Ku koncu roka 2015 bolo na celom svete predaných viac ako 107 000 kusov komfortných zájazdových autokarov a autobusov pre pravidelnú dopravu. Výročie 65 rokov Setra - odráža aj rad medzinárodných ocenení, cien a trofejí, ktoré vypĺňajú výstavné vitríny tejto značky. Súčasné TopClass a ComfortClass zájazdové autokary boli napríklad ocenené prestížnym "Red Dot Award: Product Design", ktoré udeľuje porota zložená z renomovaných odborníkov.

Zájazdové autokary Setra TopClass a ComfortClass so svojimi elegantnými kontúrami, priestorovo úspornými variantmi sedenia, radom komfortných prvkov, ergonomickými kokpitmi, prispôsobenými pre vodiča a veľkými panoramatickými strechami, sú zárukou nezabudnuteľného zážitku z každej jazdy.

Vozidlá značky Setra sú navrhnuté tak, aby spĺňali rôzne potreby autobusových a autokarových dopravcov po celom svete, či už sa jedná o diaľkové autobusové trasy, pobyty, alebo exkluzívne klubové výlety, s inovatívnymi prvkami výbavy a riešeniami exteriéru, aj interiéru.

Či ide o zájazdové autokary alebo autobusy pre pravidelnú dopravu, vývojári sa vždy zameriavali na vytváranie bezbariérových ​​vozidiel. V úzkej spolupráci so svojimi zákazníkmi značka v priebehu rokov vyvinula riešenia, ako napríklad rôzne systémy výťahov, ktoré umožňujú bezbariérový prístup do priestoru pre cestujúcich.

Od S 8 k Setra TopClass - šesť modelových radov
Značka Setra je na svoje korene veľmi hrdá. Spoločnosť Kässbohrer Fahrzeugwerke, založená v roku 1951 v Ulme, predstavila model S 8, radu 10, ktorý dal značke svoje meno Setra, zo skratky nemeckého "selbsttragend" (samonosná). Prvý autobus, vybavený samonosnou karosériou, vzadu uloženým motorom a priamym pohonom zadnej nápravy, bol predstavený na International Motor Show vo Frankfurte.

Rad 10 zahŕňal zájazdový autokar, linkové, aj mestské varianty. Písmeno S (aj dnes) symbolizuje značku Setra, pričom číslo vyjadruje maximálny možný počet radov sedadiel a tak nepriamo aj dĺžku autobusu.

V roku 1967 bol predstavený rad 100, pozostávajúci z piatich modelov. Od tohto momentu je modelová séria vyjadrená prvými číslami označenia modelu. Prechod od radu Setra 10 k radu 100 predstavoval ďalší krok v autobusovom a autokarovom spracovateľskom priemysle Kässbohrer. Všetkých deväť modelov bolo vyrobených podľa stavebnicového systému, so zdieľaním viacerých spoločných častí. Vizuálne boli autobusy a autokary radu 100 charakteristické svojim viac hranatým tvarom a tým aj zlepšením úrovne komfortu v dôsledku väčšieho priestoru pre cestujúcich a zvýšenou svetlou výškou pre stojacich cestujúcich.

Setra si pripomína tiež 25. výročie uvedenia radu 200 so svojimi šiestimi rôznymi modelmi. Tento modelový rad predstavil ďalšie technické míľniky. Medzi pozoruhodné možno zaradiť použitie kotúčových bŕzd ako štandard na prednej náprave, či nový ventilačný systém cross-flow ako štandard.

Rok 1991 je spojený s predstavením radu 300. Medzi najvýraznejšie rysy nových autobusov patril výrazne zakrivený pás v oblasti za kokpitom a novovyvinutý integrálny systém zrkadiel. Ďalším kľúčovým rysom modelového radu bol jeho ergonomicky kokpit.

Rad Setra TopClass 400, predstavený v roku 2001, predstavoval nový rozmer dizajnu zájazdových autokarov, ktorý garantoval pre cestujúcich a vodiča top-class jazdu. Rad 400 tvorilo viac ako 20 modelov, vrátane dvoch verzií pre USA a dvoch modelov ComfortClass s pravostranným riadením.

Najnovšou generáciou je rad 500. Jeho ComfortClass a TopClass zájazdové autokary nastavili vysokú latku, v oblasti nákladovej efektívnosti, bezpečnosti a hospodárnosti. So svojou vysokou úrovňou výkonu a líniami sú vozidlá nespornými novými vlajkovými loďami produktového radu Setra, ktorého súčasťou sú aj ekonomicky atraktívne linkové autobusy novokoncipovaného radu MultiClass.

Viac ako 120 rokov autobusov - viac ako 65 rokov v sprievode s označením Setra.
Rok 1911 - s priekopníckym duchom: Autobus Kässbohrer pre prvú autobusovú linku. 18 miest na sedenie, 10 na státie. Prvá zatvárateľná kabína pre vodiča. Priestor na batožinu na streche. Štvorvalcový motor, 22 kW.
Štvornápravový Mercedes-Benz semi-tractor LZ 8000 z roku 1938. Dlhý 18,7 metra, s kapacitou 170 cestujúcich. V tom čase najdlhší autobus na svete.
1951 - revolúcia vo výrobe autobusov. Samonosná karoséria Otta Kässbohrera v sériovej výrobe. Zrodenie značky Setra.
Setra S 8, ktorú vyvinul Otto Kässbohrer. Nový typ autobusov s revolučným autobusovým dizajnom so samonosným rámom. Zadný motor s priamym pohonom na zadnú nápravu. Priestor pre batožinu vo vnútri karosérie.
Prvý modelový rad Setra 10, vyrábaný do roku 1967: Typy od S 6 do S 15 boli prvými autobusmi, vyrobenými s modulárnou konštrukciou. Ekonomická produkcia vozidiel rôznych veľkostí.
Rad 100 - výroba ktorého prebiehala od roku 1967. Ďalší krok k industrializácii výroby autobusov Kässbohrer. Prvé číslo modelového názvu identifikuje rad. Hranatejší štýl, vyšší komfort: zväčšený priestor pre cestujúcich, vyššia vnútorná svetlá výška, individuálne odpruženie kolies a vzduchové odpruženie ako sériový štandard.
Rok 1976 a rad 200. Technický míľnik v autobusovom biznise. Podľa šéfredaktora časopisu Lastauto omnibus Richarda Köbberlinga - "Rolls-Royce Medzi autokarmi".
Rok 1991 a rad 300 - znamenal inovácie v dizajne, komforte, aj pasívnej bezpečnosti. Zavedenie integrovaného systému zrkadiel, ktorému sa prispôsobili takmer všetci výrobcovia autobusov na svete. Vyhrievané a nastaviteľné zvnútra.
A na záver foto zakladateľa výrobného závodu Kässbohrer- Karla Kässbohrera. Na spoločnej fotke so svojim synom Ottom.