'Setra Heritage': 40 rokov radu Setra 200
Premiéra radu Setra 200 sa konala v lete 1976. V priebehu 16 rokov bolo vyrobených 78 modelov a prototypov. Vybavené novým ventilačným systémom cross-flow a od roku 1984 ako štandard aj ABS. Úspechy hlavne na trhoch západnej Európy a USA. Predaných viac ako 30 000 autobusov.
Utorok, 21. jún 2016, olala
Súvisiace články:

Prezentacia 'Setra Heritage' v Neu-Ulme
Setra: 65 rokov na ceste k úspechu


Rad Setra 200 bol vo výrobnom závode v Ulme vyrábaný v rokoch 1976 až 1991. Jeho príbeh je neoddeliteľne spojený s výrobcom Kässbohrer-spoločnosťou, ktorá len 25 rokov predtým urobila revolúciu v autobusovom a autokarovom svete so svojou Setrou S 8 a jej samonosnou karosériou.

Rok 1976 sa spája s výročím 25 rokov Setra a premiérou radu 200. Kässbohrer a značka Setra v roku 1973 spôsobili rozruch na ženevskom autosalóne a na medzinárodnom autobusovom týždni v Nice s novým trojnápravovým high-deckerom S 200. Luxusný zájazdový autokar bol vysoký 3 550 mm, čo umožňovalo inštaláciu rôznych komfortných funkcií, ale tiež realizáciu batožinového priestoru s objemom až 15,3 m3. Priekopnícky zájazdový autokar sa stretol s potleskom a uznaním na oboch premiérach. Z tohto prototypu sa vyrobilo iba 50 kusov.

Konečný vývoj v rade 100 trval do roku 1975, s predstavením Setra S 80 B, s externou šírkou 2 500 mm. Tento model debutoval na medzinárodnom autobusovom týždni v Monaku. Potom prišiel jubilejný ročník 1976: 25 rokov Setra.

K premiére nového modelového radu prišlo v polovici jubilejného roku - presnejšie v auguste. Jeho prevádzka začala so šiestimi modelmi. Bolo to niečo, čo sa nikdy predtým nestalo. Boli to priekopnícke high-floor verzie: S 211 H, S 212 H, S 213 H a S 215 H, každý s výškou 3 090 mm, a prvé high-decker modely: S 213 HD a S 215 HD s celkovou výškou 3 340 mm. Pri ich výrobe bol použitý modulárny systém.

Nový autobusový rad potvrdil vysoké štandardy kvality Kässbohrer, a to nielen kvôli záväzku voči samotnému Ottovi Kässbohrerovi. Cestujúci si pochvaľovali priestrannosť a príjemnú klímu na palube. Nový, termostatom ovládaný ventilačný systém cross-flow na výmenu vzduchu v interiéri autobusu znamenal radikálne nový prístup oproti všetkým predchádzajúcim riešeniami.

Už sa nejednalo o vháňanie čerstvého vzduchu v prednej časti vozidla a vyháňanie použitého vzduchu vzadu. Regulácia vstupov a výstupov vzduchu bola riadená ventilačným systémom cross-flow - výduchmi nad bočnými oknami. Tento spôsob mohol dosiahnuť rovnomernejšie rozloženie vzduchu ako kedykoľvek predtým, výrazné zníženie prievanu a aj to, že vodič už nemusel nastavovať ventiláciu ručne. Technici Setra nevymysleli nič zásadné, len jednoducho využili fyzikálne zákony, ktorými sa riadi prúdenie vzduchu okolo idúceho autobusu. Keď vzduch prúdi proti prednej časti vozidla, vytvára spätný tlak, ktorý sa mení v závislosti od rýchlosti jazdy. V konfrontácii s odporom karosérie autobusu je tento vzduch nútený smerovať do strán. Do interiéru vozidla tak môže byť nasmerovaných až 9 000 m3 čerstvého vzduchu.

V roku 1978, po dvoch rokoch praktických skúšok, boli schválené pre sériovú výrobu kotúčové brzdy prednej nápravy Knorr a Setra sa stala priekopníkom používania kotúčových bŕzd v autobusoch. Setra začala prvýkrát úzko spolupracovať s výrobcami elektroniky na vývoji protiblokovacieho brzdového systému pre zlepšenie bŕzd autobusov už v roku 1970. Prvé pokusy Setry s ABS začali v roku 1971. Systém ABS bol k dispozícii na požiadanie pre všetky zájazdové autokary Setra. V roku 1984 bol Kässbohrer prvý výrobca autobusov a autokarov, ktorý zaviedol výbavu ABS štandardne do svojich zájazdových vozidiel.

Počas viac ako 60 rokov bol rad Setra S 200 vo výrobnom závode v Ulme absolútnym highlightom. V roku svojej premiéry-1976, Kässbohrer zamestnával viac ako 3 000 zamestnancov. V tomto roku sa vyrobilo 1 310 kusov predchádzajúcej série 100 a nového radu 200. O dva roky neskôr tento údaj vzrástol na takmer 1 900 kusov a konečný počet celoročnej produkcie na 2 300 kusov. Bol to absolútny maximálny limit výrobnej kapacity. Otto Kässbohrer sa stal v roku 1974 CEO firmy. Keď bol riaditeľom jeho starší brat Karl (* 1901 - † 1973), Otto Kässbohrer inicioval ďalšie investície. V okrese Pfuhler Ried Neu-Ulm zakúpili ďalších 100 000 m2 priemyselných plôch. Dnes stojí závod na výrobu autobusov a autokarov na rozlohe 640 000 m2, zastavaný priestor pokrýva 216 000 m2.

Prvý obchodný rok Kässbohrer s kontinuálnou produkciou nového radu 200 bol 1977. Produkcia Setry vzrástla o takmer 40 percent. Rad bol každým rokom rozširovaný. Rok 1984 bol rekordným, s celkovým počtom 14 nových predstavení. Nové vozidlá rozšírovali modelový rad, aby uspokojovali požiadavky trhu. Táto modelová generácia je najrozsiahlejšou v histórii Setra. Na trhu sa objavovali stále volania pre ďalšie verzie Setra. V roku 1979 uzrela svetlo sveta najmenšia Setra - S 208 HM. V roku 1980 nasledovali jej náprotivky: S 215 HDS a S 216 HDS, ako trojnápravové super high-deckery. S 216 HDS bola výkladnou skriňou a príkladom pre mnohých dopravcov. O rok neskôr nasledoval prvý double-decker Setra - S 228 DT. Napriek skutočnosti, že sa jednalo o model, po ktorom trh volal, po jeho predstavení musela byť jeho výroba opakovane odložená z technických dôvodov spojených s výrobou a v dôsledku obmedzeného kapacitného priestoru vo výrobných halách. Štyri metre vysoký autokar mal dve paluby, dolná s výškou 1 800 mm a horná 1 680 mm. Toto vozidlo bolo vyrobené za použitia modulárneho systému. Do Setra S 228 DT boli integrované osvedčené súčiastky a diely zo štandardného radu 200. S 228 DT bol veľký úspech, ktorý sa tešil obrovskej popularite v Nemecku a na exportných trhoch. Veľký záujem oň bol v Anglicku, Švédsku, Nórsku, Dánsku, Francúzsku, Taliansku, Švajčiarsku, Rakúsku, aj v San Marino.

Reputácia Setry s prémiovými produktami v sektore zájazdových autokarov zostáva k tomuto dňu nesporná. Napriek tomu tradícia autobusovej a autokarovej výroby v Setre začala, ako u mnohých iných výrobcov, s linkovými autobusmi. Setra vždy vyvíjala a vyrábala linkové autobusy. Séria 200 zahŕňala najširší výber linkových autobusov, a to napriek skutočnosti, že boli vyrábané len v rokoch 1983 až 1991.

Na Medzinárodnej Motor Show (IAA) sa predstavil prvý linkový autobus radu 200 - S 215 UL. Mestský autobus S 215 SL nasledoval na jar roku 1984. V roku 1992 rad linkových autobusov obsahoval osem modelov:
S 213 RL, S 215 RL, S 215 RLI ( "I" v tomto prípade znamená priateľský interiér k cestujúcim), S 213 UL, S 215 NR a kĺbové SG 221 UL a SG 219 SL autobusy. Linkové autobusy radu Setra 200 boli založené na zájazdových autokaroch H-typu. Výhodou tejto koncepcie je, že obidve zdieľajú veľký počet spoločných komponentov. Osvedčené komponenty môže použiť aj podvozok.

Výročná správa Kässbohrer pre rok 1991 potvrdzuje, že sa za posledných 16 rokov po celom svete predalo viac ako 30 000 kusov autobusov radu 200. Predajné čísla na trhu v západnej Európe rástli a spolu s ním sa v roku 1984 Setre dokonca podarilo oživiť značku na severoamerickom trhu s S 215 HDH trojnápravovým zájazdovým high-deckerom.

Autobusy z radu 200 z nostalgie aj naďaľej využívajú ich fanúšikovia. Rakúsky dopravca Gerhard Zöhrer z Eugendorf pri Salzburgu, dlhoročný zákazník Setra po celé desaťročia stále hlása, že jeho 48 miestna Setra S 215 HDH, vyrobená v roku 1992 "je vôbec najlepšia Setra svojej doby!" Dokonale udržiavaný luxusný zájazdový autokar má najazdených 800 000 km a Zöhrer je aj naďalej nadmieru spokojný s jeho manipuláciou, kvalitou a ľahkou údržbou.

Setra S 215 HD.
Setra S 215 HD.
Setra S 215 HD.
Setra S 215 HD.
Setra S 215 HD.
Setra S 215 HD.
Setra S 215 HD.
Setra S 215 HD.
Setra S 215 HD.
Setra S 210 HD.
Setra S 210 HD.
Setra S 210 HD.
Setra S 210 HD.
Setra S 210 HD.
Setra S 210 HD.
Setra S 315 HDH.
Setra S 315 HDH.
Setra S 315 HDH.
Setra S 315 HDH.
Setra S 315 HDH.
Setra S 315 HDH.
Setra S 315 HDH.
Setra S 315 HDH.