'Setra Heritage': Z návštevy "Kässbohrer Haus"
Múzea Setra v historickej, štvrti starého mesta Ulm, ktoré mapuje históriu značky Setra a rodiny Kässbohrer.
Piatok, 24. jún 2016, olala
Súvisiace články:

Prezentacia 'Setra Heritage' v Neu-Ulme
Setra: 65 rokov na ceste k úspechu
'Setra Heritage': 40 rokov radu Setra 200


Múzeum Setra, historicky známe tiež ako "Haus zur Weinreb" sa nachádza na 'Saumarkt " v centre starého mesta Ulm, známeho ako "Fischerviertel", alebo Rybárska štvrť. Zrekonštruovaný hrazdený dom bol postavený okolo roku 1480, čo je ešte predtým, ako bola postavená neďaleko stojaca gotická katedrála Ulm Münster, ktorá má najvyššiu kostolnú vežu na svete (161,53 m).

Kässbohrer Haus je rodný dom Karla Kässbohrera, zakladateľa neskorších Kässbohrer Fahrzeugwerke. V súčasnosti slúži Kässbohrer Haus ako miesto stretnutí pre zamestnancov firmy, či hostí EvoBusu.

Setra Museum mapuje slávnu históriu a tradíciu rodiny Kässbohrer a autobusovú a autokarovú produkciu v Ulme od 19. storočia až po súčasnosť.

Otto Kässbohrer zostal jednou z hlavných postáv v tomto úspechu až do svojej smrti 20. júna 1989.

Setra Múzeum sa detailne venuje témam, ako je výroba prvých autobusov, rozvoj samonosných karosérií vozidiel, export do zámoria, ako aj na výrobky príbuzných priemyselných odvetví (nákladné automobily, osobné automobily, nadstavby).

Výstavné priestory sa nachádzajú na prízemí a v suteréne múzea. Tu návštevníci nájdu okrem iných artefaktov, početné dokumenty, staré konštrukčné výkresy, fotografie, modely autobusov a autokarov rôznych veľkostí, ale tiež rad cenných trofejí a medzinárodných ocenení, umiestnených v presklených vitrínach.

Na prvom poschodí sa nachádza dobre zachovaná obývacia izba rodiny Kässbohrer, s neskorogotickými stropnými drevenými trámami.

Rodina Kässbohrer má dlhú tradíciu s významnými osobnosťami v každej generácii. Ako napríklad Matheus Käsbohrer (1693-1754), ktorý bol členom lodnej posádky. Lodný inšpektor Georg Kässbohrer (1836-1919), ktorý je najviac spájaný s výstavbou obchodných plavidiel v Ulme, ktoré boli používané na podnikanie pozdĺž Dunaja. Avšak, skutočným zakladateľom firmy bol Karl Kässbohrer (1864-1922), ktorý v roku 1893 založil v Ulme kolesársky biznis. Spoločnosť neskôr, v roku 1923 prevzali jeho dvaja synovia - Karl Kässbohrer (1901 - 1973) a Otto Kässbohrer (1904 -1989).

Spočiatku sa Kässbohrerovci sústreďovali na výrobu automobilov, konštrukciu skeletov a karosérií nákladných vozidiel. V roku 1907 Kässbohrer predstavil prvý autobus s dizajnom otvorenej karosérie. V roku 1911 nasledoval uzavretý autobus s karosériou Saurer, ktorý bol použitý na trase z Wiblingen do Ulmu a späť a mohol odviezť 28 ľudí (18 sediacich/10 stojacich).

Po mnohých rokoch výskumu a vývoja Kässbohrer predstavil Alpen-Express - kríženca medzi osobným autom, kamiónom a autobusom. Bolo to okolo roku 1930. Počas tridsiatych rokov podstupoval tento hybrid neustále zlepšovania.

Prvý skutočný autobus Setra bol model S 8 predstavený v apríli 1951 na International Motor Show vo Frankfurte. Setra S 8 mala samonosnú karosériu ("selbsttragende Karosserie" - v nemčine termín, od ktorého je odvodený názov setra) s vzadu namontovaným motorom s priamym pohonom na zadnú nápravu. Prvý kĺbový autobus Setra sa objavil čoskoro, v roku 1952. V rokoch 1953 až 1967, bol sortiment ďalej rozšírovaný, boli uvedené autobusové modely S 9 až S 15.

Hlavný prelom prišiel v roku 1967 s predstavením nového radu 100, ktorý zahŕňal modely S 100, S 110, S 120, S 130 a S 150. O desať rokov neskôr, v roku 1976, bola do sériovej výroby zaradená séria 200, s high-decker verziami S 213 HD a S 215 HD. Jednou z hlavných technických inovácií Setra pre túto sériu boli kotúčové brzdy ako štandard na prednej náprave. Prvýkrát sa ako štandard dodáva motor Daimler-Benz OM 420, ktorý prvýkrát nahradil legendárny motor Henschel. Aj v tejto, pomerne skorej fáze vývoja, bola približne tretina autokarov vybavená toaletami. Rad 200 bol dokončený v roku 1981 s výrobou prvého Setra double-decker (S 228 DT).

Setra uviedla rad 300 v roku 1991, s novými funkciami, vrátane estetického dizajnu exteriéru, integrálneho zrkadlového systému, ergonomicky tvarovaného kokpitu a vylepšeným systémom klimatizácie a vetrania, vrátane automatickej regulácie teploty (ATR).

Ťažiskom historickej časti výstavy sú fotografie dvoch osobností - zakladateľa firmy Karla Kässbohrera a jeho syna Otta Kässbohrera.
Model Setra S 14 z roku 1961.
Model prvého Super High-deckera Setra pre USA - Golden Eagle z roku 1957.
Výhľad z okna Kässbohrer Haus do "dvora".