"Setra Herritage" 25 rokov radu S 300
Setra uviedla rad 300 na trh v roku 1991. Tieto zájazdové autokary nastavili nové trendy v odvetví autobusovej a autokarovej dopravy.
Piatok, 15. júl 2016, olala
Súvisiace články:

Prezentacia 'Setra Heritage' v Neu-Ulme
Setra: 65 rokov na ceste k úspechu
40 rokov radu Setra 200
Z návštevy "Kässbohrer Haus"


Rad Setra S 300 sa začal vyrábať pred 25 rokmi. Rok 1991 bol štyridsiatym výročím značky a po šesťročnom období vývoja boli predstavené modely S 309 HD, S 315 HD a S 315 HDH pred 5 000 hosťami v Donauhalle v Ulme. Dva high-deckery boli o 18 centimetrov, HDH približne o 12 centimetrov vyššie ako ich predchodcovia v rade 200.

Jedným z najnápadnejších rysov nových autobusov bolo charakteristické zakrivenie za kokpitom a novovyvinutý integrovaný zrkadlový systém, ktorý dal radu 300 svoju jedinečnú "tvár" a stanovil nové trendy európskeho autobusového a autokarového dizajnu. Táto forma a funkčnosť boli rýchlo prijaté inými výrobcami. Mierne vypuklé zrkadlové sklo odráža celú bočnú časť vozidla až k zadnej strane, menšie zrkadlá zreteľne prenášali do výhľadu prednú hranu vozidla.

Súčasťou štandardnej výbavy sa stal protiblokovací systém bŕzd a regulácia preklzávania pohonu (ABS/ASR), spolu s retardérmi od Telma alebo Voith. Ďalším kľúčovým rysom radu 300, ktorý bol vyrábaný až do roku 2001, bol jeho ergonomický dizajn kokpitu, s výbavou rýchlomera a otáčkomera, umiestnenými v hlavnom zornom poli vodiča. Vodič mal športové sedadlá Recaro a volant bol výškovo nastaviteľný. Prvýkrát boli nové vozidlá štandardne vybavená multifunkčným displejom, ktorý využil medzinárodne uznávané symboly, s výberom zo šiestich jazykov zobrazovania informácií o ovládacích tlačítkach. Akékoľvek známky potenciálnych vád, ako napríklad prehriatie motora, boli ukladané v mikroprocesore a mohli byť neskôr rýchlo a jednoducho vyvolané dielenským personálom. Príjemná teplota v priestore pre cestujúcich bola udržiavaná za všetkých okolností. Cross-flow ventilácia, ako technológia, ktorá preukázala svoje výhody v predchádzajúcom modelovom rade, bola ďalej rozvíjaná do klímových a ventilačných systémov radu 300.

Značka nemusela dlho čakať na svoje prvé ocenenie. S 315 HDH bola zvolená za "Coach of the Year 1993" len rok po uvedení na trh v holandskom Maastrichte. Porota ocenila predovšetkým optimalizovanú tuhosť karosérie, nezávislé zavesenie predných kolies, širší rozchod kolies vzadu a zdvojnásobenie tlmičov. Ocenila tiež významný pokrok v oblasti ochrany proti korózii, predĺžený kilometrický výkon motorov Euro 1 a elektronickú diagnostiku porúch, ktoré zjednodušovali údržbu.
V októbri 1993 Setra predstavila sériový double-decker, autobus radu 300 - S 328 DT. Rovnako ako jeho predchodca S 228 DT mal 58 sedadiel, rozložených na dvoch palubách. Horná paluba mala výšku 1,80 m, dolná paluba 1,68 m.

Pokým sa zájazdové vozidlá radu 300 etablovali na európskom trhu autokarov, vývojári pracovali na vývoji autobusov MultiClass pre pravidelnú linkovú dopravu a výlety. Vyvinuté boli tri rôzne varianty základného modelu - S 315 UL, S 315 H a S 315 GT. Všetky s rovnakou karosériou a podvozkom, ale s rôznymi variantmi priestorov pre cestujúcich. V roku 1995 po premiére MultiClass na IAA Hannover Setra predstavila S 313 UL a kĺbovú SG 321 UL.

Vďaka S 315 NF, rad Setry MultiClass získal taktiež medzinárodné ocenenie "Bus of the Year 1996". Odborná porota vyzdvihla, že nízkopodlažný autobus, ktorý bol predstavený v roku 1995, dokonale splnil požiadavky špičkového linkového autobusu z hľadiska bezpečnosti, dizajnu, funkčnosti a inovácií. Zvláštnosťou u 12 metrov dlhého nízkopodlažného autobusu bol pohonný systém, ktorý bol naklonený o 6,5 stupňa a šikmejší o tri stupne. Cestujúci ocenili nízko položené bočné okná, ktoré ponúkali počas cesty vynikajúci výhľad.
V roku 1997 predstavila Setra 15-metrový S 319 UL prímestský linkový autobus, vybavený ďalšími štyrmi radmi sedadiel. Tento autobus vychádzal z modulárnej MultiClass rodiny a mal dve "tváre": konvenčný linkový autobus a autokar, určený pre exkurzie. Nízkopodlažný autobus S 319 NF nasledoval na konci roka 1997. V rade zájazdových autokarov Neskôr prišli S 317 HDH-3, S 315, plus S 316 HDS, ktorá bola vyvinutá pre splnenie špecifických prianí zákazníkov. V roku 1999 Setra zakončila rad 300 s autokarom S 317 GT-HD.
Zavedením radu 300 boli autobusové modely prvýkrát rozdelené do troch kategórií, ktoré platí aj dnes. Luxusné zájazdové autokary dostali názov TopClass. ComfortClass zahŕňal ekonomické GT a GT-HD zájazdové autokary, zatiaľ čo linkové autobusy boli zoskupené do radu MultiClass.