Motory, ich výkon a pohonný systém nového autokaru Tourismo RHD
Nové výkonové stupne a varianty motora zvyšujú kvality úsporného, čistého a zároveň výkonného a pohodlného pohonného systému. V dnešnom článku o novom Tourisme sa bližšie pozrieme na pohonný systém, ktorý s dokonale prispôsobenými komponentmi, zaručuje maximálnu hospodárnosť paliva a výnimočnú ekonomiku.
Štvrtok, 06. júl 2017, olala
Súvisiace články:

V predchádzajúcich článkoch sme sa už venovali viacerým špecifikáciám nového Tourisma. Boli to modely, aj dĺžkové varianty, asistenčné systémy, prvky aktívnej a pasívnej bezpečnosti, či vybavenie interiéru.
Dnes sa bližšie pozrieme na pohonný systém nového Tourisma RHD, ktorý s dokonale prispôsobenými komponentmi, zaručuje maximálnu hospodárnosť paliva a výnimočnú ekonomiku. Hviezdičku Mercedes má motor, prevodovka, aj zadná náprava. Jedinou výnimkou tohto pravidla sú modely s pravostranným riadením, vybavené automatickou prevodovkou s meničom krútiaceho momentu. Ďalšie varianty motora a výkonu výrazne vylepšujú charakteristiky nového Tourismo RHD. Spolu s vynikajúcou aerodynamikou a sofistikovanými asistenčnými systémami, ako je Predictive Powertrain Control a Eco Driver Feedback, výrobca označuje nové Tourismo RHD ako ekonomický zázrak medzi vysokopodlažnými zájazdovými autokarmi.

• Osvedčený šesťvalcový motor s vysokou účinnosťou
• Nový špičkový motor s vynikajúcim výkonom
• Nový uvádzací motor s vynikajúcou palivovou úspornosťou
• Tri varianty prevodoviek pre rôzne nasadenie a regióny
• Predictive Powertrain Control: predvídavý tempomat

Osvedčený šesťvalcový motor s vysokou účinnosťou
Uvádzací motor nového Tourismo RHD sa osvedčil už v predchádzajúcom modeli: preplňovaný in-line šesťvalcový motor Mercedes-Benz OM 470 s objemom 10,7 litra s technickým balíkom, ktorý zahŕňa priame vstrekovanie common rail s unikátnym a flexibilným vysokotlakovým vstrekovacím systémom X-Pulse, chladením plniaceho vzduchu, recirkuláciou výfukových plynov a technológiou SCR. Motor je tak schopný ponúknuť presvedčivú palivovú úspornosť, silnú akceleráciu, plynulý chod a spoľahlivosť. Rozsiahly balík opatrení na zvýšenie efektívnosti s cieľom vytvoriť novú generáciu motorov z roku 2016 priniesol zlepšenia vo všetkých týchto oblastiach.

Nový špičkový motor ponúka výnimočný výkon
So zmenou modelu teraz Mercedes-Benz pridáva pre Tourismo nový motor najvyššej kvality. Tri známe kategórie in-line šesťvalcového motora s výkonom 265 kW (360 hp), 290 kW (394 hp) a 315 kW (428 hp) teraz dopĺňa variant s výkonom 335 kW (456 hp) a obzvlášť silným a špičkovým krútiacim momentom 2200 Nm. Tieto fakty naznačujú vynikajúci výkon. OM 470 je jeden z najvýkonnejších motorov vo svojej veľkostnej kategórii, je preto pre zákazníkov, ktorí hľadajú kombináciu výnimočného výkonu a vynikajúcej ekonomickej efektívnosti.

Nový vstupný motor s pôsobivou palivovou úspornosťou
Mercedes-Benz tiež rozširuje svoje portfólio motorov pre Tourismo RHD na druhom konci stupnice. Kľúčovým slovom v tomto prípade je znižovanie objemu: nový prírastok do radu motorov high-decker je superkompaktný šesťvalcový šesťvalcový Mercedes-Benz OM 936 s objemom 7,7 l, ktorý je možné namontovať v opcii. Dvojstupňové turbodúchadlo dosahuje výkon motora 260 kW (354 hp) a maximálny krútiaci moment 1400 Nm, čo sa prejavuje pozoruhodne silným výkonom. Motor s touto úrovňou výkonu už preukázal svoje schopnosti v kompaktnom Tourismo K, medzimestskom autobuse Mercedes-Benz Intouro a aj v kĺbovom autobuse Citaro G. A teraz je to prechod k vysokopodlažnému zájazdovému autokaru.
Nový kompaktný motor je k dispozícii pre obidva dvojnápravové varianty Tourismo RHD. Je to ideálne riešenie pre situácie, keď sa kladie dôraz na mimoriadnu ekonomiku z hľadiska spotreby paliva, v spojení s maximálnym užitočným zaťažením pri úplnej obsaditeľnosti všetkých sedadiel, v topograficky menej náročných podmienkach. Môžu to byť napríklad kyvadlové vozidlá, autobusy pre kombinované exkurzie a pravidelnú obsluhu s nižšími požiadavkami na výkon.

Dva motory s celkom piatimi výkonmi
Výnimočne široké portfólio motorov pre nové Tourismo RHD zahŕňa dva šesťvalcové in-line motory s piatimi výkonmi:
- OM 936, objem 7,7 l, výkon 260 kW (354 hp), krútiaci moment 1400 Nm
- OM 470, objem 10,7 l, výkon 265 kW (360 hp), krútiaci moment 1700 Nm
- OM 470, objem 10,7 l, výkon 290 kW (394 hp), krútiaci moment 1900 Nm
- OM 470, objem 10,7 l, výkon 315 kW (428 hp), krútiaci moment 2100 Nm
- OM 470, objem 10,7 l, výkon 335 kW (456 hp), krútiaci moment 2200 Nm

Všetky motory spĺňajú emisnú normu Euro VI. Základom pre systém regulácie emisií je technológia SCR s injekciou AdBlue. Systém nádrží na naftu je umiestnený za prednou nápravou a je rovnaký na všetkých modeloch. Dvojitá nádrž má kapacitu 480 l, môže byť naplnená z každej strany. Nádrž AdBlue sa nachádza na pravej strane za prednou nápravou a má objem 40 l.

Tri varianty prevodoviek pre všetky aplikácie a regióny
Prevod sa vykonáva štandardne šesťstupňovou manuálnou prevodovkou Mercedes-Benz, pomocou praktického joysticku v kokpite. Prevodovky sú osvedčené jednotky z predchádzajúcej série modelov.
To isté platí aj pre voliteľnú plne automatizovanú osemstupňovú prevodovku Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift. Je k dispozícii pre všetky varianty motora vrátane kompaktného Mercedes-Benz OM 936. Prevodovka je presne konfigurovaná pre použitie v autobusoch, aj autokaroch. Radenie je rýchle a pohodlné.
V prípade variantov s pravostranným riadením má Mercedes-Benz odlišný prístup, pretože dopravcovia v týchto krajinách majú tendenciu uprednostňovať automatické prevodovky, plne automatická 8-stupňová prevodovka PowerSchift Mercedes-Benz GO 250-8 je štandardne vybavená vo všetkých variantoch vozidiel.

Predictive Powertrain Control: Predvídavý tempomat
Nižšia spotreba paliva a ešte viac uvoľnená jazda: plne automatizovaná osemstupňová prevodovka PowerShift značky Mercedes-Benz GO 250-8 má vo voliteľnom asistenčnom systéme Predictive Powertrain Control (PPC) svojho ideálneho spoločníka, ktorý ešte viac zvyšuje účinnosť. Tento tempomat je teraz k dispozícii aj pre nové Tourismo RHD. PPC sprístupňuje topografické údaje prakticky 100 percent diaľnic, trás a hlavných ciest v Európe. PPC dokáže prostredníctvom GPS vždy odhaliť aktuálnu pozíciu autokaru a trasu s výškovým profilom dopredu. Na základe údajov, ako je aktuálna rýchlosť plus špecifikovaná rýchlosť, súčasná hmotnosť vozidla, plus informácie o výkone motora, krútiacom momente a prevodovke, PPC nielen riadi rýchlosť, ale tiež zasahuje do prevodovky a vyberá príslušný prevodový stupeň.
PPC vyberá správny prevod v predstihu pri jazde do kopca, znižuje výkon pred vrcholmi kopcov a v rámci povoleného rýchlostného rozsahu umožňuje zájazdovému autokaru voľnobeh na úsekoch s nízkymi otáčkami motora. PPC taktiež používa technológiu EcoRoll: v potrebných prípadoch technológia vyberá neutrálne nastavenie prevodovky a umožňuje autokaru využívať režim voľnobehu dlhšie. Technológia vyberá a aplikuje príslušný prevodový stupeň. Stručne povedané, s touto taktikou, a ako aj ukázali testy, PPC riadi rovnako dobre ako skúsený vodič. Robí to s maximálnou pozornosťou, nepretržite a s dokonalou znalosťou prakticky všetkých európskych ciest.
Predictive Powertrain Control (PPC) môže ušetriť až štyri percentá paliva v autokare, v závislosti na topografii môže výrazne znížiť spotrebu.

Náklady pod kontrolou: nové Tourismo RHD - ekonomický zázrak
Nie sú to však len náklady na pohonné hmoty, ale aj iné faktory ktoré môžu pomôcť znížiť celkové náklady na vlastníctvo (TCO) nového Tourismo RHD. Ďalším dôležitým aspektom vynikajúcej ekonomickej efektívnosti sú tiež dlhé intervaly údržby. Pri novom Tourismo RHD možno napríklad dosiahnuť interval na výmenu oleja až do 120 000 km. Takéto intervaly majú priamy vplyv na náklady a zároveň zabraňujú zbytočnému času vozidla mimo prevádzky. Je to mimoriadne významný faktor, pri ktorom sa hromadí vysoký kilometrický výkon, napríklad pri jazdách na diaľkové trasy.
Už predchádzajúci model bol známy svojou ekonomickou efektívnosťou, ale Mercedes-Benz teraz túto kvalitu ešte povýšil. Keďže všetky opatrenia na zníženie nákladov sú spojené, nové Tourismo RHD sa označuje ako ekonomický zázrak medzi vysokopodlažnými zájazdovými autokarmi. Výrazne znížené náklady na pohonné hmoty a dlhé intervaly údržby sú podporené optimalizovanými sadzbami pre údržbu a servisné zmluvy.
V rámci mesačných nákladov, jeho priaznivejšia spotreba paliva znamená, že prevádzkovatelia nového Tourismo RHD začnú profitovať približne v polovici každého mesiaca z nižších nákladov v porovnaní s predchádzajúcim modelom. Vzhľadom na zohľadnenie TCO, vrátane investičných nákladov, prevádzkovatelia nového autokaru zaznamenajú každý mesiac v porovnaní s predchádzajúcim modelom lepšie výsledky o dvojciferné čísla v eurách.

Eco Driver Feedback dáva vodičom tipy na štýl jazdy
Ale to nie je všetko. Eco Driver Feedback je ďalší asistenčný systém, ktorý je k dispozícii v opcii ako doplnok, ktorý pomáha vodičovi. Posudzuje štýl jazdy vodiča podľa mnohých parametrov a následne poskytuje vodičovi individuálnu spätnú väzbu spolu s návrhmi. Je to ako mať pri jazde virtuálneho spolujazdca, ktorý je zástancom úsporného štýlu jazdy.

Náklady pod kontrolou s telematickým systémom Fleetboard Bus
Ďalší virtuálny spolujazdca sa nazýva Fleetboard Bus. Nové Tourismo RHD je vybavené telematickou platformou TP4 a je tak pripravené na používanie telematického systému. Za predpokladu uzatvorených príslušných dohôd medzi prevádzkovateľom autobusu a servisnou značkou Omniplus, Tourismo RHD prináša benefity napr. zo služieb ako je 24h Service - a je to príklad významných výhod, ktoré prichádzajú spolu s konektivitou.