Elektrická verejná doprava v Poľsku
Tendre na elektrické autobusy v Poľsku v roku 2017 zaznamenali výrazný nárast. Len v priebehu niekoľkých posledných mesiacov Solaris Bus & Coach podpísal nové zmluvy na dodávky elektrických autobusov pre Chodziez, Ostrow Wielkopolski, Sosnowiec a Wrzesnia.
Pondelok, 10. júl 2017, olala
Poľskí dopravcovia už niekoľko rokov investujú do dopravných prostriedkov verejnej dopravy s alternatívnymi typmi pohonov, ktoré úspešne nahrádzajú tradičné spaľovacie motory. Je to trend, ktorý je možné vo veľkom meradle pozorovať v mnohých európskych a svetových mestách a od roku 2016 sa stáva čoraz viac viditeľný aj v Poľsku.

Prvými, kto sa mohol pochváliť batériovými autobusmi značky Solaris boli mestá: Ostroleka, Inowrocław a Jaworzno, kde tieto bezemisné vozidlá jazdia od roku 2015. Do skupiny miest, v ktorých jazdia elektrické autobusy poľskej produkcie patrí aj Krakov, kde od roku 2016 jazdí päť batériových Urbino. Pozitívne skúsenosti z prevádzky týchto inovatívnych vozidiel viedli aj dopravcov v mestách Krakov a Jaworzno k rozhodnutiu navýšenia flotíl. V tomto roku, bude do Krakova odovzdaných ďalších 20 a do Jaworzna 22 elektrických autobusov značky Solaris.

Pri zmienke o elektrických autobusoch nemožno zabudnúť na Varšavu, v uliciach ktorej už dva roky jazdí 10 batériových Solarisov. V posledných dňoch bola ponuka Solarisu vyhodnotená ako najvýhodnejšia a MZA Varšava začiatkom roka 2018 rozšíri svoju flotilu o ďalších 10 bezemisných elektrických autobusov.

Do verejnej dopravy, založenej na elektrických autobusoch investujú aj menší dopravcovia. Chodziez a Września sa rozhodli pre model vozidla Solaris Urbino 8,9 LE electric. Obidve mestá kúpili po jednom exemplári, aby mali možnosť vyskúšať najnovšie technológie a s najväčšou pravdepodobnosťou sa v budúcnosti rozhodovať pre nákup ďalších batériových autobusov. Veľmi podobné vozidlá pre Chodziez a Września budú vybavené centrálnym motorom s výkonom 160 kW a elektrickým pohonom poľskej firmy MEDCOM. Autobusy budú mať rovnaké batérie s výkonom 160 kWh, ktoré budú nabíjané pomocou plug-in konektora. Mestá sa rozhodli aj pre podobnú výbavu autobusov, vrátane WiFi, USB nabíjačiek a cúvacích senzorov. Ďalším príslušenstvom, ktoré zvyšuje bezpečnosť v Solarise pre mesto Wrzesnia bude alkolock ktorý preveruje triezvosť vodičov pred naštartovania vozidla. Elektrický autobus pre Chodziez bude vybavený systémom počítania cestujúcich, dopravca bude disponovať presnými štatistickými údajmi, napríklad aj tými, v ktorých intervaloch cestujúci využívajú dopravu najčastejšie.

Mestský dopravca z mesta Sosnowiec podpísal zmluvu na dodávku troch nových Solarisov Urbino 12 electric a MZK Ostrow na štyri vozidlá tohto typu. Batériové Solarisy pre tieto mestá budú vybavené veľmi podobným príslušenstvom. Rovnako ako vozidlá pre Chodzież a Września, budú vybavené centrálnym motorom s výkonom 160 kW a elektrickým pohonom MEDCOM. Na rozdiel od Solarisov 8,9 LE budú mať batérie s väčšiou kapacitou 200 kWh. V obidvoch prípadoch budú vozidlá nabíjané pomocou externej nabíjačky cez konektor plug-in. Vďaka špeciálne pripravenej inštalácii budú autobusy konštrukčne pripravené pre použitie 200 kW pantografu. Klimatizovaný priestor pre cestujúcich a automaticky regulovaný systém kúrenia sú zárukou tepelnej pohody za všetkých poveternostných podmienok.

Tohtoročné dodávky na celkom 42 elektrických autobusov pre Jaworzno a Krakov a podpísanie zmluvy na dodávku 9 batériových autobusov pre Chodziez, Ostrow Wielkopolski, Sosnowiec a Wrzesnia sú ďalším dôkazom toho, že nová éra verejnej dopravy v Poľsku začína naberať tempo.

Solaris Bus & Coach vyrába batériové autobusy od roku 2011. V súčasnej dobe, okrem Poľska, jazdia v desiatkach miest v krajinách, ako je Rakúsko, Fínsko, Francúzsko, Španielsko, Nemecko, Švédsko, Nórsku. V roku 2016 bol nový Solaris Urbino 12 electric zvolený ako najlepší mestský autobus v Európe a získal titul "Bus of the Year 2017".

TS: Solaris Bus & Coach