Van Hool vyrobí osem vodíkových "tram-busov" pre BRT linku v Pau (F)
Ilustračné foto. Zdroj: Van Hool.be
Zelený vodík pre autobusovú dopravu. Prvý "tram-bus" s vodíkovým pohonom preukazuje inovatívnu zdatnosť Van Hoolu. Dodávka je naplánovaná na koniec roka 2019.
Streda, 06. september 2017, olala
Konzorcium, ktoré tvoria spoločnosti Van Hool, ITM Power, SMTU-PPP a Engie, predstavili plány na vytvorenie prvej vodíkovej autobusovej dráhy vo francúzskom Pau.

Bus Rapid Transit s "nulovými emisiami" (BRT) budú prevádzkovať dopravcovia SMTU-PPP (Syndicat Mixte de Transports urbains – Pau Portes des Pyrénées) a STAP (Société de Transport de l’Agglomération Paloise) od septembra 2019 medzi nemocnicou a železničnou stanicou v Pau.

Vďaka vodíku z obnoviteľných zdrojov ("zelený vodík") bude v priebehu dvoch rokov jazdiť na tejto linke (BHNS) osem 18-metrových kĺbových autobusov. Autobusy budú tepnou novej dopravnej siete, ktorú navrhlo mesto v rámci svojho projektu mestskej rekonštrukcie, ktorého cieľom je zlepšiť vnímanie a využívanie verejných priestorov trvalo udržateľným spôsobom.

Vodíkové hybridné autobusy budú mať kapacitu pre 125 cestujúcich; dlhú dráhu jazdy (350 km); a rýchle doplnenie paliva (10 minút). Tieto atribúty možno dosiahnuť vďaka rôznym možnostiam technológie autobusov s nulovými emisiami, s najvyššou úrovňou prevádzkovej flexibility a produktivity pre prevádzkovateľa autobusu.

Autobusy BHNS (Bus à haut niveau de service) ponúknu cestujúcim vysokokvalitné zážitky (pohodlie, bezpečnosť, dostupnosť, informácie); vysokú frekvenciu s krátkou čakacou dobou; a prevažne vyhradený autobusový pruh. BHNS je účinnou alternatívou k zavedeniu dopravy na spôsob železničnej, ako je napríklad električková doprava.

Autobusy navrhne a vyrobí Van Hool, európsky výrobca s najvyššou odbornosťou v oblasti vodíkovej mobility, ktorý už prevádzkuje viac ako 50 vodíkových elektrických autobusov s palivovými článkami (FCEV). Pre potreby tejto konkrétnej BRT (BHNS) linky Van Hool vyvíja kĺbový, 18-metrový model s palivovými článkami na základe svojho elektrického podvozku.

Spoločnosť Engie, prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti GNVERT, zodpovednej za distribúciu alternatívnych palív, bude zodpovedná za výstavbu a prevádzku staníc na čerpanie vodíka. Vodík bude vyrábať ITM Power PEM, s pomocou obnoviteľnej elektrickej energie, čím bude pohon autobusov zabezpečovať úplne dekarbonizovaná energia.

Van Hool už odovzdal približne 50 vozidiel s vodíkovými palivovými článkami (32 v Európe a 21 v Severnej Amerike), do prevádzky už uviedol viac ako 200 autobusov pre BHNS v 13 európskych krajinách a na Martiniku. Podľa Jan Van Hool, riaditeľa pre dizajn a vývoj a člena vedenia Van Hool: "Jedinečná kombinácia BHNS s pohonom vodíka nepochybne novým posunom v modernej a ekologickej verejnej doprave zajtrajška."

TS: Van Hool