50 rokov modelu NEOPLAN Skyliner:
Malé poschodové autokary sa stali veľkým hitom v Japonsku. Foto: MAN Truck & Bus Slovakia s.r.o.
NEOPLAN Skyliner nebol iba prvý poschodový autokar na svete, ale aj najkratší double-decker: v Japonsku zožal úspech variant dlhý iba 9 metrov.
Štvrtok, 14. september 2017, olala
  • NEOPLAN Skyliner sa do Japonska dováža už štyri desaťročia.
  • Do autokarov inštalovali japonské motory – kvôli uľahčeniu servisu v tamojších opravovaniach
  • Svetový rekord: NEOPLAN roku 1985 začal stavať najkratšie poschodové autobusy na svete s dĺžkou len 9 m

Od uvedenia na trh pred 50 rokmi je NEOPLAN Skyliner synonymom praktického cestovania. Jeho dizajn, výbava a funkcie dodnes nadchýnajú mnoho firiem na celom svete. Veď už samotná možnosť pochváliť sa poschodovým autobusom (alebo viacerými) vo vozidlovom parku podporuje imidž dopravcov. A to aj na Ďalekom východe.

Iba desať rokov po svojom debute priniesol NEOPLAN Skyliner svoju silnú reputáciu až do Japonska. V roku 1978 sa jeden z japonských dopravných operátorov spojil s výrobcom v nádeji, že si bude môcť objednať niekoľko poschodových autokarov. A keďže majiteľ firmy Albrecht Auwärter bol mimoriadne kreatívny podnikateľ, okamžite sa spojil s japonskými úradmi, aby zistil podmienky dovozu na japonský trh. Predpisy boli veľmi prísne. Vyžadovali maximálnu výšku 3,80 m, dvojicu núdzových východov, pravostranné riadenie a množstvo ďalších úprav. Auwärtera to však nezastavilo. Ešte v tom istom roku prvý Skyliner, ktorý spĺňal legislatívne požiadavky pre prevádzku v Japonsku, zamieril do severonemeckého prístavu Bremerhaven a odtiaľ ho prepravili loďou zákazníkovi.

Cestujúci aj vodiči boli nadšení moderným dizajnom, výnimočnými jazdnými vlastnosťami a pohodlím. Keďže obe krajiny kladú veľký dôraz na čo najväčšiu efektívnosť, čoskoro sa objavili prvé nápady, ako spoluprácu vylepšiť. Prvé vozidlá mali motory z európskej produkcie, neskôr však A. Auwärter začal ponúkať inštalovanie japonských pohonných jednotiek. To zjednodušilo údržbu, pretože na domácom motore mohla servis vykonávať ktorákoľvek lokálna opravovňa. NEOPLAN Skyliner sa stal ukážkou perfektnej symbiózy modernej nemeckej autobusovej techniky a japonskej technológie masovej výroby. Stúpal aj odbyt a firma, ktorá kúpila prvé autokary Skyliner, sa stala dovozcom a exkluzívnym distribútorom vozidiel NEOPLAN v Japonsku.

Podnikavý Albrecht Auwärter však videl potenciál na ďalšiu optimalizáciu. Pri návšteve Japonska v roku 1984 zistil, že na autobusy s dĺžkou do 9 metrov nie sú potrebné žiadne povolenia. V Nemecku už vtedy existoval model Clubline N122/2, ktorý mal dve nápravy a celkovú dĺžku 10,7 m. Spodné podlažie zariadené v štýle klubovne stelesňovalo exkluzívnu kvalitu a medzi nemeckými prevádzkovateľmi bolo veľmi populárne. Konverzia sa teda začala dolu. Prerobené „prízemie“ dostalo bežné sedadlá a len o nejaké tri mesiace neskôr sa zrodil prvý NEOPLAN Skyliner s dĺžkou 9 m – najkratší poschodový zájazdový autobus na svete. Pre japonský trh sa ich vtedy vyrobilo 50 a autokary značky NEOPLAN sú odvtedy na japonskom trhu mimoriadne úspešné. Napríklad J.R. Bus Kanto – firma, ktorá prevádzkuje japonské železnice – si v roku 2002 objednala šesť ďalších vozidiel Skyliner a Megaliner, aby biznismenom poskytla luxusnú alternatívu cesty vlakom alebo lietadlom medzi veľkomestami ako Tokio, Tsukuba alebo Osaka. NEOPLAN vtedy opäť vyskúšal limity tamojšieho trhu: na vozidlá s dĺžkou 15 m bolo potrebné zvláštne povolenie, keďže maximálna akceptovaná dĺžka bola v Japonsku stanovená na 12 metrov. Ale Albrecht Auwärter a NEOPLAN vždy vedeli, ako ľudí presvedčiť.

MAN Truck & Bus Slovakia s.r.o.