Komfort by stál miliardy
Poslanci sa zaoberali výmenou vozidiel dopravného podniku.
Utorok, 18. december 2007, olala
Okrem zmeny loga pripravuje Dopravný podnik Bratislava aj nákup nových vozidiel. Preplnené vozidlá a nepohodlné cestovanie patria podľa prieskumu spoločnosti Synovate medzi najčastejšie príčiny nespokojnosti cestujúcich.
Na uspokojivú obnovu vozového parku by Dopravný podnik Bratislava potreboval 3,5 miliardy korún.
Takmer 80 percent trolejbusov, ktorými jazdia Bratislavčania v hromadnej doprave, je po životnosti. Pri autobusoch je to viac ako polovica, pri električ­kách tretina, no podľa odhadov sa tento pomer v priebehu troch rokov zvýši na viac ako polovicu električiek.
Mestskí poslanci minulý týždeň prijali koncepciu obnovy vozového parku dopravného podniku. Tá ráta s nákupom kĺbových a 12-metrových autobusov tak, aby sa do roku 2011 vymenilo 80 percent parku. Trolejbusy sa majú opravovať a pripraví sa aj nákup novej flotily. Verejné súťaže by sa mali vypísať na budúci rok.
S električkami je problém. Jedna totiž stojí niekoľko desiatok miliónov. Preto sa má nedostatok nových vozidiel zatiaľ riešiť najmä opravami.
Na opravách chce dopravný podnik ušetriť 150 až 200 miliónov tak, že ich zverí dodávateľom vozidiel.
Zastaranosť vozidiel, predĺžené intervaly a rušenie liniek vyvolali v uplynulých rokoch nespokojnosť cestujúcich. Zároveň sa ulice stále zahusťujú autami. Námestník primátora pre dopravu Milan Cílek hneď po voľbách povedal, že na to, aby sa do verejnej dopravy prilákali cestujúci, bude treba zvýšiť komfort cestovania.
Riaditeľ dopravného podniku Róbert Kadnár povedal, že prvé zmeny by mali byť citeľné v rokoch 2009 až 2010. Na to, aby bola výmena vozidiel uspokojivá, by bolo podľa Kadnára treba 3,5 miliardy. Úplná výmena by si vyžiadala až deväť miliárd.
Hovorí sa aj o prezamestnanosti, zlom systéme riadenia a neefektívnej činnosti, ktorá vedie ku strate. Cílek povedal, že kým vlani bola strata 194 miliónov, tento rok sa ju novému vedeniu podarilo znížiť.
O zvýšení cestovného v Bratislave sa zatiaľ konkrétne nehovorí. Ak sa aj ráta so zvýšením cestovného, musí podnik najprv získať na svoju stranu verejnosť, tvrdí vedenie.


Zdroj: sme.sk, autor:Linda Vasiľová